Anmeldelse af LiveRollespil for begyndere

4. september 2021 0 Comments

LiveRollespil (LARP) er en meget interessant form for rollespil, der kan bruges til uendelige muligheder. Du kan tage en rolle og spille din personlighed og karakter. LiveRolleSpil er et stort frirum hvor du kan lære nye evner, prøve forskellige kostumer, udtrykke følelser og drage fordel af alt det sjove.

Jeg har netop prøvet LiveRollespil for begyndere, som hovedsageligt fokuserer på eventyrene og magien i dette spil. Under dette program vil du lære eksempler på tegnudvikling, lege sessioner, diskussioner om verdensbygning og endda et kort rollespilspil som et testimonial! Som nybegynder vil du have et godt fundament til at starte dit rollespileventur, og jeg kan varmt anbefale at give LiveRollespil et forsøg.

Jeg var imponeret over det professionelle output og den glade stemning fra trænerne under vores eventyr. Instruktørerne var hjælpsomme og venlige, de formåede at forklare konceptet på en klar måde, uden at drukne os med overflod af information, så vi blev ikke overvældet af materialet. Til sidst fik vi alle stor glæde af at deltage i dette program, fordi det har vist sig at være et godt sted at gøre sig bekendt med de grundlæggende principper i LiveRollspil før vi begiver os ud på mere avancerede turneringer..

LiveRollespil er stadig en af ​​de mest udbredte aktiviteter inden for gaming, men det kan være et stort skridt at tage, når man kun har begrænset viden og gerne vil lære at spille det. Der er heldigvis flere workshops og kurser, der kan hjælpe nye spillere med at komme i gang.

I denne anmeldelse skal vi se nærmere på et kursus, der passer til begyndere af LiveRollespil, som afholdes i København. På kurset får du grundlæggende viden om rollespil og instruktioner om, hvordan man lykkes med både den narrative og regelbaserede side af spillet.

Kurset er designet til at give nye spillere mulighed for at teste vandet og videregive de vigtige koncepter bag rollespil. Undervisningen fokuserer især på fortælling og rollespilsmekanismer, herunder regler og øvelser i rollespilskraft.

Underviseren er meget engageret og har bred intern erfaring som leder af flere succesfulde campaigns. Han giver dig en god introduktion til de væsentligste elementer i spillet, der gøter vejen for flere avancerede øvelser senere i kurset.

Som mange andre undervisningsforløb inkluderer dette flere praktiske øvelser enten som singleplayer eller gruppeøvelse. Det er tilladt at bringe sin egen karakter til disse øvelser eller efter aftale med instruktøren bruge dem fra materielle designet specielt til dette formål. Undervisningen er sjov og ligner mere et samtalegruppe end en almindelig undervisningsform.

Mange kender sikkert til det klassiske rollespil, der spilles omkring et bord med terninger og papirer, men et nyt og spændende twist på det klassiske er at prøve LiveRollespil. Det er en unik måde at prøve sjov og interessant historiefortælling på, og det kan være en fantastisk måde at få nye venner på.

Jeg har selv prøvet det et par gange, og vurderer hermed oplevelsen. Først skal man selvfølgelig selv tage stilling til, hvor episk du vil have din session, da dette vil danne grundlag for god eller dårlig handling. Når det er udvalgt, samles man enten med fysiske eller virtuelle partnere, der alle er klar til en episk mission. Herfra begynder man som regel med at introducere sin egen personas baggrundshistorie, navn etc., inden rigtig handling starter.

Personligt var jeg imponeret af, hvor hurtigt man kan lave en interessant mission – selv live! Ligheden med det klassiske rollespil er tydelig nok til at skabe nogle hurtig teknisk forståelse af processerne bag game playet; men hvor blevet tilføjet en masse funktioner fra ecen dialogstyring og live problemløsning som virkelig bringer personae-interaktionen frem.

En af de største forcer ved LiveRollespil er almindelige “livdkoblinger”. Mange gratisfora dukker op i livssituationer, som turneringer mellem klaner eller magtkampe mellem regenter; hvilket giver mulighed for mange muligheder for spillerne.